We hebben 16 gasten en geen leden online
18 december 2003,
De oude autoladder, roepnummer 626, stond eenzaam te versloffen in een weiland bij het dorpje Ulicoten.
Een van de huidige leden had hem terug gevonden. Eigenlijk kwam hij de wagen toevallig tegen, want meestal verdwijnen de voertuigen in het niets.
Als ze verkocht worden gaan ze veelal de grens over en zie je er nooit meer iets van terug. Een is zelfs naar Turkije verhuist om daar nog jaren dienst te gaan doen.
Maar deze was toch iets bijzonders. Met deze wagen had hij jaren lang gewerkt, diverse branden geblust, stormschades behandeld.
Hij was uniek, het Daf chassis met dubbele cabine en dan als autoladder, hier moest iets mee gedaan worden. Al gauw was er overleg met andere mensen uit dezelfde brandweergroep en werd er een plan gemaakt om de Daf weer naar Zaandam te krijgen.
Maar gelijk was daar de eerste hobbel, wat gaat de wagen kosten en hoe ziet het er allemaal echt uit. Een paar keer langs geweest op de bewuste locatie maar steeds was er niemand thuis of in de omgeving. Toen maar een briefje achter gelaten, met het verzoek contact op te nemen. Dat gebeurde.
Er werd binnen onze actieve brandweergroep overleg gevoerd om toch tot aankoop over te kunnen gaan. Met hulp van onze vereniging kon de wagen aangekocht worden. Hier waren we erg blij mee want toen konden we de wagen gaan ophalen. 18 december 2003 dus, gingen we met klein ploegje richting Ulicoten. De motor had een aantal jaren niet meer gedraaid, dus de verschillende gereedschappen mee om het geheel uit het weiland te trekken. Een vangmuil werd aan de bumper gelast en zo kon de wagen versleept worden.
De volgende dag weer vroeg uit de veren om deze dag weer zo nuttig mogelijk te besteden. Met verschillende voertuigen vertrokken ze opnieuw naar het zuiden des land. Een dieplader was geregeld en volgde de andere voertuigen.
Met de lier van de transporteur werd de ladder op de trailer getrokken en kon de stoet weer huis waards. Na een paar uurtjes sturen werd het einddoel dan toch bereikt en kon de ladder bij Eurometaal weer afgeladen worden waarna hij in een rustig hoekje werd gestald.
Tot februari van 2007, toen kwam er beweging in. We hadden nu een brandweerauto maar er moest nu toch wat aan gaan gebeuren. Op 2 februari algehele inspectie, de mobile brug ingeladen en onderweg. Met wat later een beetje de vaste werkploeg zou worden werd de brug geplaatst en konden we na lange tijd ook eens onder de kar kijken. Het viel ons eigenlijk niet echt tegen, het chassis zag erg goed uit, wel roestig koetswerk en verdroogde banden maar dat mocht de pret niet drukken.
Veel plezier met het vervolg, wij hebben er in elk geval heel veel lol in.
Groeten van het Ladder Team.
Opnieuw bleef het door allerlei omstandigheden weer een poosje erg stil.