We hebben 82 gasten en geen leden online
Het is negen uur als ik in de gaten krijg dat Hans zijn foto's in het postvak IN staan en een stukje geplaatst heeft. Nou dan moet ik snel aan de bak. Als ik dit schrijf is de laatste werkdag van dit jaar al zichtbaar voor de wereld en de foto's in de Gallery toegevoegd. Nu nog een korte aanvulling op de hoofdpagina hier. Het is van af September iets minder aktief geweest op de site. Ik zat wat in de lappenmand en heb wat tijd doorgebracht in het ziekenhuis. Gezellig hoor, je gunt het niemand tot je een kamer voor je zelf heb bemachtigt. Dan doe je helemaal niks meer, alleen slapen. Nu ben ik er weer bij en pakken we de draad weer op. Afgelopen zaterdag een geweldige dag gehad, het balanswerk is met succes gedemonteerd en de hoofdcilinders los gemaakt van de wieg. De wieg zakte daardoor achter over en staat er bij als of de ladder een deel is opgericht, alleen de ladder delen zijn er af. Het geheel behoefde geen ondersteuning en is zo blijven staan. Wel is de pen waarmee alles op zijn plaats gehouden word zijn kop kwijt geraakt, hij zat wel heel erg vast.
In Januari 2015 moeten de ladderdelen gecontroleerd worden op schade dan wel verbuigingen die er niet horen te zijn zodat ze gereed zij voor het nodige straal en spuitwerk. Ondertussen gaan we dan de bok en wieg schoonmaken, schuren en plamuren. Jawel daar is tie weer. Geld trouwens ook voor het koetswerk rond om de draaikrans. Deurtjes moeten nog worden beplaat en in de epoxy, grondverf en rode lak. Al met al nog werk zat volgend jaar. Namens mij en de hele groep wensen we iedereen fijne feestdagen en een gezond 2015.
Nog een foto van het chroom werk wat is aangeleverd en gesponsord door Houniet Transport.
Vandaag werden we uitgenodigd om de prijs uitreiking mee te maken van de Dekamarkt actie 'Wensen komen uit bij de Dekamarkt". Het was helaas te kort dag om iedereen te berichten, zo doende zijn Hans en ik na snel even gegeten te hebben vertrokken naar Wormerveer, Plein 13. Hier ging het allemaal gebeuren. Van tien filialen waren de kandidaten naar Wormerveer gekomen, ze hadden allemaal een prijs gewonnen. Per winkel werden de kandidaten naar voren geroepen en werd bekend gemaakt welk doel er was gesteld voor de gewonnen prijs, waarna bij de derde prijs werd begonnen. Zo werden wij ook naar voren geroepen en werd duidelijk dat we geen derde prijs hadden, maar ook geen tweede. Wat blijft er dan nog over ??? Juist de eerste prijs.
Foto Hans Brehm, Hans dank je wel voor de snelheid. Top.
Zondag 5 Oktober 2014,
Na een hele rommelige maand zonder activiteiten door diverse oorzaken, dan toch weer de update zo vlak voor de komende werkdag aanstaande zaterdag 11 Oktober. Zelf zat ik een beetje in de lappenmand en tot mijn grote schrik ook nog een gekraakte website. Op zich was dat laatste snel verholpen maar voordat de virus melding er weer af is... nou ja het is weer goed gekomen zoals je ziet. De vorige werkdag was de start van de restauratie van het ladderpakket. Met succes is het bovenste deel ontkoppeld van de rest en uitgeschoven tot het op de gereedstaande kar kon worden overgenomen. Verwacht word dat zaterdag het tweede deel uitgebouwd gaat worden waarna de kleine onderdelen alvast gestraald kunnen worden. Ondertussen word ook aan de rest van de kasten rustig verder gewerkt. Binnenkanten zijn inmiddels gespoten, buitenkant opnieuw geschuurd en geplamuurd. Kleppen van de treeplakkasten voorzien van plaatwerk zodat deze ook naar de spuiterij kunnen. Eerst in de epoxy, schuren, grondverf en .... je kent hem al. Ook de treeplanken zelf zijn op reis, eerst moet er het een en ander aangelast worden waarna ze gestraald kunnen worden. Dan in de blanke lak en.. klaar. Zaterdag dus weer aan de bak 09:30 bij de poort maar dat wisten we al. Tevens in het vorige stukje een kleine aanpassing gemaakt, Willem.
Vandaag het verslag van 2 augustus 2014 toegevoegd. Omdat een aantal mensen niet aanwezig konden zijn op 5 juli, werd deze werkdag geannuleerd. Dus werd 2 augustus weer een dag met de nodige activiteiten, voor dit verslag verwijs ik naar het overzicht met werkdagen. Deze keer op de voorpagina twee foto's uit het archief. op de foto zien we de tweede inzet van Willem Holleman met het voertuig. Een hijs klus op 7 augustus, zijn eerste klus was bij de oostzijderkerk naast de sluis. Hier was stormschade aan een gietijzeren glas in lood raam. Met dank aan Willem Holleman voor de foto's. Mocht u nog in het bezit zijn van actie foto's van onze ladder, scan ze dan en mail ze naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Van af de Azoren deze keer een website update. Zaterdag 14 juli was opnieuw een grote dag in de voortgang van het herstel van onze ladder. Deze dag is het ladderpakket terug geplaatst op het chassis. Onder grote belangstelling van de aanwezigen werd de klus op vakkundige wijze geklaard. Hans heeft er weer een mooi stukje over geschreven, wat elders op de site terug te vinden is. Voor nu laat ik het even hierbij. Wel wijs ik nog even op het fotoboek (Gallery) waar de foto's te vinden zijn en op Youtube heeft Bob weer twee filmpjes geplaatst. Veel plezier met het bekijken van alle informatie, fijne vakantie allemaal en tot Augustus want de werkdag in Juli is komen te vervallen. Groeten van het Team.
Het gaat maar door, het gaat maar door. Gelukkig wel zou je zeggen. Helaas moeten we het voorlopig zonder Ben stellen. Ben is thuis van de trap gevallen en ligt in het ziekenhuis met een verfrommelde enkel. Een chirurg moet er aan te pas komen om het enkeltje weer op te knappen. Veel sterkte Ben.
Deze keer een kort verslag omdat er niet veel te melden valt. Wel zijn we hard aan het werk om het ladderpakket weer terug te zetten op de onderwagen. Zaterdag 14 juni is het zover.
De vereiste remmen zijn nu redelijk tot goed ontlucht en het remt in elk geval. de motor loopt en rijden op eigen kracht is dus goed te doen. Nu het pakket er weer op en dan de kasten afronden, verlichting monteren en op naar de remmen test in de garage. Nou hier nog even een plaatje er bij en dan zaterdag weer verder.
Ja hoor, al weer vier weken verder. De zwarte kit is inmiddels weer van mijn vingers en blijf ik niet meer aan het toetsenbord kleven. Wat een klus effe een paar raampjes plaatsen. Gek genoeg ging het grote raam nog het makkelijkst. Dat zou je niet denken maar het was toch echt zo. Uiteindelijk zijn alle ramen er weer in gekomen, ik was wel een beetje stuk en gaar toen ik thuiskwam. Het transport van de Commer uit Oostzaan ging minder soepel dan was gedacht, maar dankzij een echte vakman kwam ook dat weer goed.
Afgelopen vrijdag is Hans toch weer onder de wagen gekropen met het laatste stukje remleiding. Het ging nog niet lekker dus moesten er drastische maatregelen worden genomen. De moeren die Willem met zweet op zijn hoofd had vast gezet moesten toch maar los. De voorwielen er af dus. Dit gaf een aangename werkruimte en dan kan je ook goed zien waar je mee bezig bent. Inmiddels was ik zelf weer even met de bezem in de rondte geweest en rond de aanhanger diverse zaken opgeruimd en weggegooid. We krijgen steeds meer lucht en ruimte naar mate de opbouw van de carrosserie vordert. De remleiding is met succes terug geplaatst en het systeem weer afgevuld met vloeistof. Een ronde dans van Hans was dan ook op zijn plaats toen het gemonteerde niet lekte. Toen ook nog zoveel mogelijk de lucht er uit gelaten en het systeem onder druk gebracht door het rempedaal rustig een paar maal geheel in te drukken. Uiteindelijk werd er druk opgebouwd en was het pedaal hard. De voor trommels konden we niet meer draaien met de hand, top. De achterwielen met een krik vrij gemaakt van de vloer en ook die waren niet meer te draaien met de hand. Mooi, rempedaal ingedrukt en hard vast gezet met een paar blokjes hout zodat er druk op bleef staan. Nu morgen op naar het resultaat.
Nog even een foto uit de Bob Fabriek, we zien de zelf gemaakte centreer blokjes welke aan de slotzijde van de portieren zitten. (Op bestelling leverbaar aan Daf bezitters, prijs: nog niet bekend)
Het is weer zondag en dat betekend zo eens in de maand weer een update in elkaar zetten. Afgelopen maand toch wel een paar tegenvallers verwerkt hoor. Aanhoudende lekkage in het remsysteem kost ons toch meer tijd dan we aanvankelijk gedacht hadden. De overheaddeur was niet meer elektrisch bedienbaar en een onderdelen dag die verplaatst is naar de 26e in plaats van de 5e. Maar... er zijn ook positieve dingen te melden. De aluminium dekplaten waren hersteld, gestraald en de boven zijde in de lak gezet. Ook de onderzijde is voorzien van een coating zodat oxidatie geen kans meer krijgt. Ze stonden klaar om aan de kasten gemonteerd te worden en op hun beurt konden de kasten nu definitief op de wagen geplaats worden en met de nodige bouten worden vast gezet. Een gevecht werd aangegaan met de stroom voorziening van de overheaddeur, de voeding verplaatst naar een andere verdeelkast. Maar niet nadat er eerst een motor en schakelkast was uitgewisseld, hetgeen niet tot een werkende deur leidde. Het bracht ons alleen een verbrandde printplaat dus de vorige combinatie werd weer terug geplaatst. Oké het werkt nu weer en ik hoop dat het voorlopig zo zal blijven want is wel heel fijn dat je niet hoeft om te lopen. Pff.... veel werk hoor, omlopen. Vorige week ook maar weer eens flink de bezem door de tent, oud ijzer verzameld en in de auto geprakt. Zo bleek na weging dat er weer zo'n 240 kg ijzer van de wagen is afgevoerd, en weer een paar tientjes in de kas.
Óók heel blij zij we met het contact dat Gerrit Wildtschut ons bracht. hij heeft ons in contact gebracht met een Metz specialist zodat we binnen kort ook uitgelegd kunnen krijgen hoe we het ladderpakket uit elkaar kunnen halen. Wanneer hij in de buurt is weten we nog niet maar hij gaat komen.
Voor de komende tijd is het weer schuren en plamuren geblazen aan de kasten, elektrisch gezien over schakelen naar het brandweer gedeelte, dus blauwe lampen en de twee toon met zijn relais en ja dan nog de bies rond de cabine voltooien, het voorruit er in met de ruitenwissermotoren. Werk zat dus... Op de foto zien we de kop van de dynamo en in het midden de benzinepomp.
Weer een maandje verder, jaarvergadering achter de rug. Geen nieuwe bestuursleden, een kloppende kas en eigenlijk niks bijzonders. Het was ook snel klaar. Nu de notulen nog even uittypen en dan is het echt helemaal klaar. Maar eerst even een stukje op de startpagina erbij schrijven. Ik denk dat we volgend jaar maar geen notulen en agenda op papier uitgeven. Alle belanghebbende kunnen de nodige informatie van de site halen. Dus mogen ze zelf besluiten of er geprint gaat worden of niet.
Inmiddels is de zogenaamde tussenkast weer terug van de straler. Hiermee is wat het chassis aan gaat alles gestraald en in de coating gezet. Schuren en plamuren is dan ook het actuele werk. Ondertussen gaat het opbouwen van de cabine gestaag verder. Kabelboom voor wat het Daf gedeelte is eigenlijk klaar, verlichting, richting aangevers en zaken op het dashboard zijn alle maal operationeel. Afgelopen vrijdag de motor weer laten draaien met een constante benzine toevoer, en tot ons genoegen gingen alle lampjes mooi uit. Dit houdt in dat de accu dus geladen word door de dynamo. Top. Het gaat lekker zo en dat moet ook want als het ladderpakket er weer op staat is duwen aan de wagen geen optie meer. Rijden op eigen kracht is dan wel een must. Dat het kan is vrijdag gebleken. Op de motor een klein stukje naar voor en terug ging prima. Het kon helaas niet te ver omdat de accu nog op de grond stond, dan ben je begrenst in afstand.
Vorige maand is het Hembrug terrein officieel geopend en nu voor een deel vrij toegankelijk. Nieuw toegangshek is operationeel, parkeerplaats kuilen vrij, straatwerk herzien. Het wordt allemaal heel mooi. Ook zijn er reclame posters geplaatst waarop alle op het terrein gevestigde bedrijven worden genoemd. Verlichting en bewegwijzering zijn nog dingen waar aan gewerkt wordt. Ook van ons staat er een poster bij de ingang, helemaal top hoor.
Het is al weer bijna Maart als ik weer inlog om op deze pagina een vervolg te schrijven. De uitnodigingen voor de jaarvergadering zijn al weer verstuurd. Tja, een verplicht maar niet vervelend nummer. Ondertussen is er binnen het beveiligde gedeelte ook een en ander veranderd en verbeterd. Na het inloggen zijn nu, voor de donateurs en team leden die geregistreerd zijn, de vergaderstukken in te zien en te printen. Ook van de voorgaande jaren zijn de stukken beschikbaar. Op het mededelingen bord (linker kolom) staan de verdere details voor de jaar vergadering.
Vrijdag 14 februari zijn we (Hans en ik) even naar Leeuwenkamp Alkmaar geweest om daar de benodigde remvloeistof aan te schaffen. Met het oog op 15e, konden we dat wel gebruiken. Voor de middag dan nog aan andere zaken als de remmen. En na de soep kon Piet dan leiding geven aan het vullen van de remleidingen en cilinders. Ook hebben we een sponsor gevonden voor de koelvloeistof, zodat die ook aanwezig was de 15e. Je weet het maar nooit, en ja het is er ook nog in gegoten ook. Schoon op 22 liter, of het echt genoeg is gaan we binnenkort wel merken. Zo genoeg weer op de voorpagina, nog even een fotootje erbij zoek en dan de auteur van de werkdag achter z'n broek om een verslag te schrijven.
Groeten, Cor.
p.s. op de foto de treeplank kast met alu traanplaat (op z'n kop), de losse delen zijn er inmiddels aangelast en de twee traanplaten zijn bij de straler afgeleverd.
Ook van dit jaar is de kop er weer af. De eerste werkdag is al weer achter de rug. Weer bijna volle bak, alleen Wim en Ben werden gemist. Misschien kwam het door de interne oproep van Hans. Hij zou en heeft een weer een actuele groepsfoto gemaakt. Deze staat er bij op de werkdag van Januari. Inmiddels vordert het werk aan de kasten gestaag. Het laswerk lijkt aan een einde te komen. Een laatste kast moet nog gestraald worden en dan... Ook met de draadjes gaat het goed. Koplampen werken, richting aanwijzers op en in de cabine zijn operationeel. De claxon doet het ook. Zwaailampen zijn bijna klaar. Nog een gaatje voor de antenne van de mobilofoon en dan is het bij het dak gereed. Volgende stap is een berg schuurwerk voor de werkdag van februari. Kasten moeten nog allemaal voor de eerste keer in de grondverf en dan weer geschuurd en dan weer in de grondverf en dan.. nou ja je snapt het wel. Ondertussen word een plan gesmeed voor het terug zetten van het ladderpakket. Verder gaan we komende maanden zorgen dat de wagen op eigen kracht kan rijden, want als het ladder pakket terug is gezet is duwen eigenlijk geen optie meer. Verder mogen we nog een vacuumleiding aanleggen en de kachel aansluiten. Nou dan zijn we wel toe aan een gesloten dashboard bij het stuur. Werk genoeg dus voor iedereen, maar eerst schuren.!
Attentie: geregistreerde gasten die een nieuw mailadres krijgen van de vrzw, stuur een mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. zodat u weer bericht van ons ontvangt.
Van af deze kant wensen wij alle lezers, bezoekers en sponsors een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar.
Alweer een jaar voorbij. Een verse startpagina, een nieuwe agenda en tja wat zal 2014 ons gaan brengen? Op deze plaats nu, niet erg veel nieuws, behalve dan dat Hans en ik met regelmaat op de maandag avond rustig aan door klussen. Zo is afgelopen maandag de container maar eens opgeruimd en uitgemest. Eigenlijk meer op zoek naar twee missende stukjes alu profiel welke de bies moeten completeren rond de cabine. Helaas zijn de twee stukjes nog niet gevonden. Hans heeft zich nog met een achterportier bezig gehouden zodat dit werk bijna gereed is.
Ondertussen gaat het werk in de BobFabriek ook gewoon door, feestdagen of niet. Buigen van plexiglas voor cabine ramen bleek toch iets moeilijker dan gedacht. Diverse afval stukken werden gebruikt om eerst maar eens te oefenen. Maar niet nadat er eerst een mal gemaakt was om het buigzame spul op te leggen zodat het de juiste ronding kreeg. Het eerste gebogen paneel is gereed om te passen in de opening. Laswerk is er ook nog steeds, met nieuw aangeleverde profielen word de tussen kast voor een groot deel vernieuwd. Ik zie dat deze ook nog gestraald moet gaan worden. Bijgaand twee foto's uit de BobFabriek. En dan op naar 18 januari voor de eerste zaterdag klussen.