Oorsprong
Voor oorsprong van kring 10, en dus de groep waartoe de autoladder behoorde, moeten we terug naar 14 mei 1914.
Het begon allemaal met een bagagewagen en een waterleidingploeg. Deze bagagewagen is nog steeds in het bezit van de huidige blus – en hulpverleningsgroep aan de Botenmakersstraat.
Pas 25 jaar later, op 24 mei 1939, was de eerste autoladder een feit. Het proefspuiten was op deze dag. Van af de 20 meter hoge autoladder werd er gedemonstreerd en getest. Door deze goede foto kunnen we ook zien dat het een Geesink ladder is op een Dodge chassis. Met dank aan Jan van Meeuwen die de foto maakte op de Zaanse Schans.

Tijdlijn
1967
De nieuwe ladder voor kring 10 kon dit jaar besteld en nog juist voor kerstmis in dienst worden gesteld. Het was (is) een volautomatische hydraulische ladder met een maximum hoogte van 30 meter gebouwd door Karl Metz in Karlsruhe op een DAF chassis.


1987
Tot 1987 heeft de Daf autoladder dienst gedaan in, wat toen inmiddels Zaanstad geworden was. De autoladder werd in dat jaar vervangen en verkocht. Bij de vervanging is toen gekozen voor een hoogwerker van Hilton op een Mercedes Chassis F2228. Maximale hoogte: 24 meter.
2001
Na 14 trouwe dienstjaren hebben we afscheid genomen van de Hilton hoogwerker. Zijn vervanger was de Bronto Skylift, ook een hoogwerker en weer op een Mercedes chassis, Econic. Maximale hoogte: 30 meter.


2019
Per 1 maart 2019 is de Bronto Skylift vervangen, en gelijk ook de autoladder van Wormerveer. De VRZW beschikt nu over twee identieke autoladders met een knikje in het ladderpakket en een maximale hoogte van 30 meter.
2003
18 december 2003. De oude autoladder, roepnummer 626, stond eenzaam te versloffen in een weiland bij het dorpje Ulicoten. Een van de huidige leden had hem terug gevonden. Eigenlijk kwam hij de wagen toevallig tegen, want meestal verdwijnen de voertuigen in het niets.
Als ze verkocht worden gaan ze veelal de grens over en zie je er nooit meer iets van terug. Een is zelfs naar Turkije verhuist om daar nog jaren dienst te gaan doen. Maar deze was toch iets bijzonders. Met deze wagen had hij jaren lang gewerkt, diverse branden geblust, stormschades behandeld. Hij was uniek, het Daf chassis met dubbele cabine en dan als autoladder, hier moest iets mee gedaan worden. Al gauw was er overleg met andere mensen uit dezelfde brandweergroep en werd er een plan gemaakt om de Daf weer naar Zaandam te krijgen.
Maar gelijk was daar de eerste hobbel, wat gaat de wagen kosten en hoe ziet het er allemaal echt uit. Een paar keer langs geweest op de bewuste locatie maar steeds was er niemand thuis of in de omgeving. Toen maar een briefje achter gelaten, met het verzoek contact op te nemen. Dat gebeurde.
Er werd binnen onze actieve brandweergroep overleg gevoerd om toch tot aankoop over te kunnen gaan. Met hulp van onze vereniging kon de wagen aangekocht worden. Hier waren we erg blij mee want toen konden we de wagen gaan ophalen.Op de dieplader, onderweg naar huis 18 december 2003 dus, gingen we met klein ploegje richting Ulicoten. De motor had een aantal jaren niet meer gedraaid, dus de verschillende gereedschappen mee om het geheel uit het weiland te trekken. Een vangmuil werd aan de bumper gelast en zo kon de wagen versleept worden.
De volgende dag weer vroeg uit de veren om deze dag weer zo nuttig mogelijk te besteden. Met verschillende voertuigen vertrokken ze opnieuw naar het zuiden des land. Een dieplader was geregeld en volgde de andere voertuigen.
Met de lier van de transporteur werd de ladder op de trailer getrokken en kon de stoet weer huiswaards. Na een paar uurtjes sturen werd het einddoel dan toch bereikt en kon de ladder bij Eurometaal weer afgeladen worden waarna hij in een rustig hoekje werd gestald.


2007
Tot februari van 2007, toen kwam er beweging in. We hadden nu een brandweerauto maar er moest nu toch wat aan gaan gebeuren. Op 2 februari algehele inspectie, de mobile brug ingeladen en onderweg. Met wat later een beetje de vaste werkploeg zou worden werd de brug geplaatst en konden we na lange tijd ook eens onder de kar kijken. Het viel ons eigenlijk niet echt tegen, het chassis zag erg goed uit, wel roestig koetswerk en verdroogde banden maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk is de restauratie op 23 februari 2008, echt van start gegaan.