Gegevens DAF
Hier gaan we proberen zo veel mogelijk de gegevens van de Daf te vermelden. Een foto of een scan uit het zeer uitbreide handboek. We weten natuurlijk dat het een Daf is, maar volgens ingewijde is het een zogenaamde KikkerDaf.
DAF - 1600 BB490, Bouwjaar 1967, Chassis Nummer: 66614, M
Op zich is het totale voertuig feitelijk uniek in Nederland, als het niet zo is horen we dat graag. Maar een kikkerdaf met een dubbele cabine hebben we nog niet gezien. Verder is het dan ook nog een speciaal brandweervoertuig, een zogenaamd "Redvoertuig".
Het red gedeelte is opgebouwd door Carl Metz GmbH. in Karlsruhe, meer daar over op de Metz pagina.Algemene gegevens We hebben ons laten vertellen dat er de zwaarste Daf motor in hangt en, maar dat was bekend, hij doet het met super benzine. Van (een) euro hadden we, in 1968, nog nooit gehoord.
Door zijn bouwjaar is het sleutelen aan de motor, het hart van het geheel, niet zo ingewikkeld. Bougies en een verdeler, een bezinepomp, ach daar hebben we Piet toch voor. Nee er hangt gelukkig geen moderne electronica in, zefs een sigaren aansteker ontbreekt nog.
In het Metz gedeelte zal dat wel iets ander zijn. Zo gauw als het kan ga ik op onderzoek naar verdere gegevens van onze vriend. Het is ook voor ons van belang te weten wat de lengte is en de hoogte, de breedte en het totaal gewicht met de asdrukken.
Dat het een zes cilider is staat bij de algemene gegevens. De versnelling heeft er vier vooruit en een achteruit (gelukkig). Verder uiteraard een zogenaamde P.T.O. (power take off) die na inschakeling de hydropomp aandrijft waardoor het ladderpakket bestuurd kan worden. Daar hebben we al wel een knopje voor toerenverhoging, waardoor het toerental van de motor niet onnoding verhoogt blijft.
In de komende tijd zullen we heel wat documenten moeten raadplegen, in verband met de originele onderdeelnummers. Want het voertuig zal ter zijner tijd opnieuw gekeurd moeten worden willen we weer een kenteken op de kop en staart krijgen. Wel gaan we proberen het oude kenteken (AB-80-67) er weer op te krijgen. De blauwe kentekenplaten en kentekenbewijs zijn uiteraard is ons bezit. Hoe moeilijk kan het worden? Maar we hebben daar nog tijd genoeg voor.
Zodra er weer nieuwe gegevens beschikbaar zijn zullen we die hier vermelden.
Gegevens Metz
Het handboek van Metz beschrijft in zo'n veertig pagina's het gehele ladder pakket.
Compleet met Bedienungsanweisung en Instandhaltungsvorschriften. Ja ja, lekker in de duitse taal, maar dat is geen probleem hoor.
Zoals je hier boven kunt zien zijn er drie handels met elk een drukknopje. De handels hebben per stuk, twee tegenover gestelde bewegingen.
Zo kunnen we met de linkse handel de ladder oprichten en neigen (neerleggen). Door het knopje op de handel in te drukken word het motor toerental verhoogd en daardoor, via de ingeschakelde PTO, de hydromotor op toeren gebracht waardoor er voldoende oliedruk beschikbaar komt om de bewegingen uit te kunnen voeren.
Met de onderste handel laten we het hele pakket naar links of naar rechts draaien, en met de rechtse handel kan het pakket worden uit - en, in - geschoven.
In het midden vinden we nog een knopje, hiermee kunnen we van positie "Geel" naar positie 'Rood", beklimmen van de ladder is in positie 'Rood" niet toegestaan als de ladder vrijstaat. Als de ladder top is opgelegd aan een object, tegen een dak of raamopening, mag de ladder wel beklommen worden. De lampen Geel en Rood, samen met Groen en Wit, vinden we langs het ladderpakket zowel aan de linker zijde, als aan de rechter zijde van de ladder.
Het laatste knopje is voor de "Bedienplaats verlichting".
De werkbereik indicator is gemonteerd aan de onderzijde van het eerste ladder deel. Het draait dus mee met alle bewegingen van het totale ladderpakket.
Wat vertelt deze indicator ons allemaal? Direct onder "Ausladung in m" vinden we weer de kleuren, groen, geel en rood. Daar onder de verklaring van de verschillende belastingen in verschillende posities. In het diagram zien we ook een dikke zwarte pijl, deze geeft de werkelijk positie van de ladder aan. Zoals het er nu uit ziet staat de ladder dus onder een hoek van 30 graden en is tot ongeveer 20 meter uitgeschoven.
De pijl eindigt hier in het gele gebied, over de vrije standgrens heen, beklimmen is nu niet toegestaan. Bij in of uit schuiven, dan wel oprichten of neigen zal de zwarte pijl mee bewegen en zo steeds laten zien welke belasting toegestaan is. Bij overschrijden van de toegestane belasting, word ook aan de vrijstandgrens rood licht en het akoestische waarschuwingssignaal weergegeven. Wat niet zichtbaar is op deze indicator is wanneer de sporten gelijk staan. Hiervoor is aan de zijkant van de ladder bij de rode, groene en gele lamp ook een witte lamp gemonteerd. Wanneer deze witte lamp brand, staan de sporten gelijk en kan men makkelijk van het ene ladderdeel naar het volgende ladderdeel overstappen.