We hebben 314 gasten en geen leden online
De werk dag van September staat helaas niet in het rijtje, en komt er denk ik niet. De reden hier van is dat er geen verhaaltje geschreven is, maar gelukkig hebben we wel wat foto's.
Deze dag zijn alle kleine delen van het ladder pakket gespoten. Maar niet nadat de ladder delen zelf allemaal in de nieuwe kleur gespoten waren. Jan en Bob waren hier de hele dag toch wel druk mee. Willem en Cor hebben zich bezig gehouden met het schoon maken van de uitschuif cilinders, zodat deze ook een nieuw verfje kunnen krijgen. Verder zijn we in september erg druk geweest met het organiseren van het zo genoemde Monumenten Weekend. Voor als Hans is daar heel druk mee geweest. in de hal moest wel het een en ander opgeruimd worden. We hadden het idee dat het wel eens druk zou kunnen worden. Andere groepen die we hadden uitgenodigd kwamen in de week voor af gaand aan het weekend hun materieel binnen brengen. De oude ladder van Oostzaan kon mooi naar buiten deze dag, vlag er in en huppakee. Met een hal vol materieel gingen we het weekend hoop vol in. Het ging toch anders dan we allemaal gedacht hadden. De zaterdag was heel erg stil, er waren meer mensen van onze organisatie dan bezoekers. Op de zondag hebben we bij de hoofd poort gepost en mensen onze kant opgestuurd. Ook de rondleiding ingeseind dat we er ook waren. Toen ging het een stuk beter met het bezoekers aantal.
De werkdag van oktober staat er dus bij en een vervolg is de serie BOB's Special. In het foto boek weer de foto's van september en oktober. hieronder een link naar:
- Bob's special deel 4
- Het fotoboek of de Gallary.
Hier nog een foto van alle rollen, lagers, haspels, buizen, beugels, spanners en geleiders.
Vandaag opnieuw een dubbele aflevering van de ladder. Twee werkdagen zijn weer toegevoegd evenals een aantal foto's.
Ik wist dat dit in mijn vakantie moest gaan gebeuren dus had ik de foto's thuis al naar de server gekopieerd via de ftp. Verslag van Hans was ook als op de server, mooi hoef ik alleen maar de boel in elkaar te steken. Dat is dus reeds gebeurd.
Op dit moment word er hard gewerkt aan onze deelname de Open Monumentendag wat op 12 en 13 september gehouden word op het Hembrug terrein. Ons gebouw zal dan open gesteld zijn voor bezoekers en aangevuld met meer historisch materieel.
Tijdens Open Monumentendag zal het Hembrugterrein, inclusief het niet openbaar toegankelijke deel van het terrein, en een deel van de monumentale gebouwen geopend zijn voor publiek. Er wordt een wandelroute uitgezet, waarbij de bezoekers op eigen gelegenheid een ronde kunnen lopen en kunnen kennis maken met de nieuwe gebruikers van het terrein. Het Hembrugmuseum organiseert rondleidingen en zal die dag geopend zijn. Hier kan het publiek de geschiedenis van het terrein ontdekken.
Meer info als je wilt deelnemen aan een rondleiding:
http://www.hembrugmuseum.nl/events/zaterdag-12-september-open-monumentendag/
Ook wij zijn aanwezig en hebben ‘open huis’ in gebouw 430 met onder andere:
· De Vereniging Botenmakerstraat met de Protector uit Zaandam
· De Stichting Wormerveersche Stoomspuit met de Stoomspuit uit Wormerveer
· Stichting Zaens brandweer museum met de handpomp uit Westzaan
· De handbediende ladder uit Oostzaan
· Stichting Autoladder Zaandam met autoladder
. The Old Lady van Ernst Eggers (Amerikaanse autospuit)
· Helaas kan de A Ford uit Assendelft niet aanwezig zijn ivm restauratie werkzaamheden.
Nog even een foto, deze is van december 2010.
Vandaag een dubbele aflevering van de ladder. In mei was een tweede werkdag en vorige week ook (alweer). Dus moest er vandaag gepubliceerd worden, voor dat ik Hans weer zou zien. Oké, die werkdagen zijn inmiddels geplaatst en nu rest nog een klein verhaaltje op de voor pagina. Effe naar buiten riep Hans twee weken terug. effe de motor laten lopen. Nou dat was niet tegen dovemans oren. Ruimte maken, steigers weg, losse spullen er af, accu er op, benzine slang in de tank en starten maar Hans. Na een koude start gingen we langzaam vooruit, een beetje naar links om de draai te kunnen maken. Maarrrr wat zag ik daar op de vloer???, ahg nee he. Eén spoor van spatten en druppels. Stop maar effe Hans eerst maar eens zien waar dat vandaan komt. Het lek was gauw boven, de vervangen membranen in de carburateur waren opgelost, terwijl deze bestand zouden moeten zijn tegen benzine.
Het ritje naar buiten was gestrand. Toch nog gestart om weer dat kleine stukkie terug te rijden en gelijk de zaak gedemonteerd en op zoek naar een oplossing. Huiswerk mee, nieuw membraan knippen en ponsen uit een stukje epdm. Vrijdag avond nog een nieuw membraan geknipt, en kon ik het niet laten het zaterdag terug te monteren. Het zit perfect, lekt niet en nu kan er maandag gereden gaan worden.
Zaterdag is Willem met de Daf naar buiten geweest, een klein filmpje staat op ons youtube kanaal, waarvoor dank aan Bob.
hier is de link https://www.youtube.com/watch?v=ogOhO-_ffKA
Vandaag toch eerst het huiswerk van Hans aanvullen met zijn foto's en publiceren op deze plaats onder de naam Mei 2015 deel 1. Tja we hebben deze maand twee werkdagen dus komt er straks ook een deel 2. De afgelopen weken is er eigenlijk niets gebeurd. Hans was lekker met vakantie en alleen is ook maar alleen. Dus vul je de tijd op een andere manier in.
Er is dus behalve het werkverslag ook niets te melden eigenlijk. Nou voor uit nog effe een foto erbij en dan tot later.
Veertien dagen na de werkdag weer even de update op het web zetten. Nu de motor met regelmaat zal lopen word het ook hoog tijd dat de draadjes opgeknoopt raken. Inmiddels de zekering doosjes vast gezet op een nieuwe locatie. Voor heen zaten ze op het dashboard, nu hebben ze een plek gekregen bij het relais van de twee toon. de bedrading hierna toe is gebundeld en strak gelegd. Nu de relais box testen en de twee toon monteren achter de gril. Ondertussen is het rode spuitwerk voort gegaan. Hans heeft zich ingezet de kasten en kleppen in rood te zetten. Als het herstel van de wieg is afgerond kunnen we de kasten rond de achterwielen op hun plek zetten, vast bouten en verder met de achterlichten. Dan gaan ook de oude dekplaten er tijdelijk weer op zodat we de bok en wieg kunnen schuren en spuiten.
Vorige week dinsdag werden we alweer verrast door Frank Houniet. Het ladderpakket was klaar en hij kwam het dinsdag even brengen. Oké, Willem Holleman en ik des avonds naar Eurometaal. We waren niet van plan het ladderpakket buiten te laten liggen. Zo waren we even een uurtje bezig om al het ijzer naar binnen te rijden met de nodige hulpmiddelen. Willem ging gelijk maar even door met de staalkabel vervanging. De lengte en diameter hebben we opgemeten en keurig genoteerd. In afwachting van de nieuwe kabels verblijven we. Groet, Cor Hoogstra
Hallo daar allemaal, hier zijn we weer met een nieuws bericht. Weer lekker gewerkt vorige week zaterdag, kleine ploeg maar dat mocht de pret niet drukken. Opnieuw de motor laten lopen nadat er weer enige herstel had plaats gevonden. De lekkage aan de carburateur lijkt tot het verleden te behoren nadat er de nieuwe, zelf gemaakte, membranen in gemonteerd waren. Zoals het er nu uitziet is de wagen dus vloeistof dicht. Eerst waren we nog bang voor lekkage van de rem olie, met namen het vul reservoir maar ook dat is droog. Geen plekken meer gevonden op de vloer. Toch deze zaterdag nog even heel kritisch naar het ladderpakket gekeken en zo hier en daar nog wat bouten verwijderd. Nu klaar voor het straalwerk. Verder is er het nodige plaatwerk besteld voor het herstellen van de wieg zodat in april gestart kan worden met het opbouwen hier van.
Foto: eens effe kijken wat dit voor verzameling is. (bougies)
De kundigheid van Piet is toch wel er belangrijk voor ons, wij hadden (Hans en Cor) die bougies er ook al uit gehad, maar het was ons niet opgevallen dat deze onderling nogal verschillend waren. Zes nieuwe en voor al gelijke aangeschaft en zie daar, het naaimachientje snort weer. Zelf ben ik met de bekleding van de vloer matten nog druk geweest. De eerst komende keer dat we er zijn kan dat geplakt worden en dan kan ook de eerste stoel er weer in, YES.
De tweede update alweer dit jaar, een week na de werkdag van Februari. Veel werk is er aan de wieg, de ontstane scheur moet er uit, terreinregeling gedemonteerd, de centrale bevestigingspen naar de metaalbewerker en was zaterdag alweer terug. Zaterdag met Wim een heel eind van het interieur terug gemonteerd en met Piet eens goed naar de carburateur gekeken en uiteindelijk voor een del gedemonteerd. Het onderdeel lekte benzine en neemt de brandstof toevoer niet goed over uit de stationair stand. Na demontage blijkt een membraan een tikkie versleten. Op zoek naar wat nieuws dus. De te stralen ladderdelen zouden deze dag bekeken worden door een vakman in straalwerk en een prijsopgave volgt dan.
Foto: de ladderdelen zijn wel klaar om gestraald te worden.
Een oplossing moet er gezocht worden om de wieg op een goede manier te versterken zodat de oprichtende cilinders niet gelijk de zaak weer ontzetten. Misschien heeft de ladder ooit wel klem gezeten en was daarom de wieg zo uitgescheurd. Maar drie lagen materiaal zijn er uit gekomen en dus moeten die er ook weer in, aangevuld met een hoeklijn. Stuk voor stuk 5 millimeter dik, dus daar is nog wel wat werk aan.
Alweer Februari, tjonge het gaat wel snel allemaal. Weer een nieuw jaar, en we hebben net een heel goed jaar achter de rug. Hoogte punten waren tot wel de Dekamarkt Aktie, het terug plaatsen, en vervolgens de demontage van het ladderpakket. Minder was de scheur in de wieg, die zich op een moment liet zien, maar nu de ladder er af is kunnen we daar ook goed bij. Twee keer al bezoek gehad van Paul, de monteur van Metz, die ons met zijn kundigheid goed op weg heeft geholpen.
Op de foto hierboven hebben we zicht op de sleepcontacten tussen de hoofdcilinders in de draaikrans.
Binnenkort hopen we de ladderdelen naar de straler te mogen brengen, dit is nog afhankelijk van de kosten. Dan moeten de kasten worden afmaakt en kunnen de dekplaten er weer op. Inmiddels is er een verse set accu's toegezegd en kan de motor ook weer eens gestart worden. De afwerking van het interieur komt ook nog aan de orde. Al met al nog genoeg te doen. Zo nu eens kijken of we het eerste verslag van dit jaar er nog bij kunnen zetten. Tot later.