We hebben 259 gasten en geen leden online
Gemeente Zaanstad en Rijks Vastgoedbedrijf: red de Stichting Autoladder met onderdak
Link naar de petitie
Heden middag weer even de site bijwerken. foto's en tekst overnemen van Hans is niet zo moeilijk. Zelf nog een klein stukje er bij op de voorpagina is iets meer werk.
Afgelopen weken toch wel druk met het elektrische deel van de ladder. Na intensief speuren in de beschikbare tekeningen en schema's kom je er dan achter dat niet alle bedrading op het schema staat. Dan moet je toch zelf maar gaan bedenken hoe het gezeten heeft.
De verhalen omtrent de knopjes "sporten stellen" werden door een handleiding verklaart en hier voor moest dan toch wel en extra draad getrokken gaan worden. De rest van de oude kabels gaan we nu ook maar vervangen omdat er op een aantal plekken toch sluiting veroorzaakt word.
Ook zijn allen hydraulische ventielen gecontroleerd op hun werking. Helaas bleek er toch één tussen te zitten die niet deed wat hij moest doen. Dus op zoek maar weer naar een werkend exemplaar. Toch weer lastig.
Ook afgelopen maand de opnames geweest door Zaan TV. Het was wel effe zweten voor de camera maar dat zie je gelukkig niet. Voor degene die de uitzendingen gemist hebben staat hier bij de link naar de reportage op Facebook. Reportage
Van af vanavond weer even up to date gemaakt. Op 28 april eerst maar eens een oude belofte ingelost nu het nog kon. Een paar jaar terug hebben we een oud lid belooft zodra de ladderwagen de weg op mocht hem te bezoeken. Deze vrijdag middag was het zover. Eerst even naar een tankstation om een beetje sop in te nemen en toen door naar het kalf.
Met een onbedoelde omweg arriveerde wij dan toch op de goede plaats. Wel hadden we van te voren even geïnformeerd of meneer thuis was, want je weet maar nooit. Het was goed, hij was thuis en vond het hartstikke leuk dat we even bij hem zouden stoppen.
Wie kent hem nog ? Nico Kaaijk van het krimp. Oud lid van kring 7 en de overdag chauffeur. Op de foto links zijn vrouw Ans en rechts Nico. Glunderend vertelde hij dat ook de blusboot de Weer, voor de deur gelegen had. Het was jammer dat het regende en koud was, maar zeer voldaan ging Nico weer naar binnen en vervolgde wij onze weg terug naar de stal.
Daar zijn we weer, met de derde update dit jaar. Het eerste kwartaal van het laatste jaar is alweer voorbij. Diverse acties richting een nieuw onderkomen zijn helaas gestrand. Zelfs een authentieke plek werd jammer genoeg afgewezen, verre gaande plannen tot herontwikkeling zijn met regelmaat het antwoord op onze initiatieven. Jammer maar we geven het niet op.
Ondertussen gaan we ook verder met opruimen. Wel vragen wij ons af waar al die stokers blijven ? Kom op mannen, sla in dat gezaagde hout, is ook goed als aanmaak hout.
We hebben de opbrengst hard nodig voor het vervangen van de hydraulische slangen, en we moeten er nog een aantal. Enn als het tegen zit moeten ze ook nog uit Duitsland komen. De bestaande aansluitingen zijn nog maar vijftig jaar oud, maar hier in de buurt is het erg moeilijk passende koppelingen te vinden. Dus meld je aan voor een zak hout, bij voldoende aanmeldingen kan er misschien één transportje naar een centrale plek geregeld worden. Voor de afhalers: bijna elke vrijdag middag en zeker op een werkdag. Kijk voor de werkdagen in onze agenda. Volgende werkdag is 1 April en dat is geen grapje, kom halen en betalen.
De opruiming is begonnen, de eerste zakken hout hebben al een bestemming gevonden. Zoals op Facebook al gemeld, zijn we druk bezig met het klein zagen van oude en kapotte pallets en resten plaat materiaal. De blokjes gaan in een zak van max 23 kg en zijn te koop voor € 7,50. Goed voor de openhaard of vuurkorf en tegelijkertijd steun je de stichting hiermee.
Zaterdag 4 maart kun je weer zo bij ons binnen rijden van af 9:30 uur tot plm 16:00.
Als je komt bel dan even naar de gsm van Hans of Cor, er zit namelijk een hek voor het laatste stukje, we kunnen je dan door laten. Nummers op de contact pagina
Ook te koop aangeboden word het onderstel van een oude V8 motorspuit. De pomp is nooit in ons bezit geweest en de motor heeft inmiddels een nieuwe bestemming gekregen. Wat is overgebleven is het verenpakket met as en twee spaak wielen. Foto's staan op het werkdag verslag van februari. Wie o wie ??
In de komende maanden komen er nog wel meer dingen in de verkoop. Eerst nu maar het hout verwerken en een nieuwe verzameling oud ijzer starten. Dan gaan we zien wat er nog bruikbaar is en verkocht kan worden. Houd de website dus in de gaten.
Ondertussen is er nieuw doek besteld voor het plafond in de cabine, komen we maar langzaam door het hydraulische gedeelte heen. Aansluitmaten komen niet overeen met wat we hier zoal kunnen kopen dus moeten er toch wel verantwoordde keuzes gemaakt worden om alles weer aangesloten te krijgen. Bijna alle slangen moeten vervangen worden omdat ze scheuren vertonen.
Inmiddels zijn er gesprekken gestart welke zouden kunnen leiden naar een nieuw onderkomen voor onze ladder en mogelijk meer oud materieel uit Zaanstad. De info avond op het Hembrug terrein heeft ons niet gebracht waar we op gehoopt hadden. Misschien ook wel valse hoop gehad, maar goed we zijn druk met het vinden van een nieuwe locatie. Wel hebben we wat contacten gelegd, zij kunnen ons misschien helpen in de nabije toekomst. Wordt vervolgd.
Voor nu is het zaak dat we dingen die elders moeilijk uit te voeren zijn nog realiseren op onze huidige plek. Te denken valt aan spuitwerk, werk aan het ladder pakket, we kunnen nu nog lekker helemaal uitschuiven zonder dat daar iemand last van heeft.
Zoals gemeld volgende werkdag 4 maart, Hembrug terrein, gebouw 430 aan het Vulhuis nummer 2,
Terug naar een oude gewoonte, de website bijwerken op de zondag avond. Op 7 januari al weer de eerste werkdag gehad met een goede bezetting. Lekker gewerkt en met de ladder geschoven. (uit en weer in). De witte lamp gaat braaf aan als de sporten gelijk staan, weer een stapje dichterbij. We hebben zelfs een heel mooi laatste kwartaal mee mogen maken.
Eerst de RDW keuring en de te naamstelling op het oude kenteken, vervolgens de trouwerij van de voorzitter, de intocht van Sinterklaas in de Koog en niet te vergeten het afscheid van Nico Moes. Maar onder tussen is ze weer onder de werk handjes, ze is nog niet af. Het ladderpakket moet hydraulisch en elektrisch nog afgemaakt. De cabine krijgt zijn plafond weer terug en zo zijn er nog tal van kleine dingen te doen.
Maar zoals overal zijn er ook de mindere momenten. Eind december werden we uitgenodigd door het ROVB, eigenaar van het Hembrug terrein. Zij hadden voor ons slecht nieuws, de gebruiksovereenkomst voor het gebouw waar in we gehuisvest zijn, is opgezegd. Nu hoeven we niet meteen de straat op maar het is nu nog de vraag waar we volgend jaar rond deze tijd zullen verblijven.
In 2003 waren we de eerste "bewoners" op het terrein, toen nog heel strikt met maar één sleutel voor meerdere gebruikers. Vandaag de dag is het terrein open voor iedereen en hebben we gelukkig wat meer sleutels. We vinden het wel jammer dat we, na bijna 14 jaar moeten vertrekken, het begon nu juist gezellig te worden met meer ondernemers en horeca.
Van 2007 tot en met 2017 onze ontmoetings en werkplaats.
Ik denk dat we het gaan missen, deze geweldige hal, zonder stromend water, zonder gas, zonder warmte, maar wel met veel ruimte, met koffie, met soep, met tostie's in het begin, prachtig.!!!
Nu al worden er plannen gesmeed en naar een nieuwe locatie gezocht om straks onze autoladder te kunnen stallen. Maar toch willen we iedereen rond Zaanstad vragen uit te kijken naar een voor ons geschikte locatie. We gaan niet zitten wachten, we zullen zelf ook actief aan de bak gaan. Ideeën zijn er nu al wel maar of die beschikbaar zijn is nog de vraag. Dus help mee te zoeken naar een nieuwe plek.
Voor nu op naar de volgende werkdag en de jaarvergadering. Tot gauw.