Stichting Autoladder Zaandam

een Metz ladder op een Daf chassis

We hebben 272 gasten en geen leden online

Zaterdag 15 Januari 2011


De eerste zaterdag in al weer een nieuw jaar en steevast aanwezig: Cor Hoogstra, Piet Schaap, Bob Holleman, Willem Holleman en Hans Westra.
 

Tijdens de koffie de werkzaamheden weer verdeeld, maar eigenlijk gaat dat vanzelf. Zo ging Bob verder met stukjes cabineinlassen, Willem en Cor aan de asvergrendeling, Piet ging verder met de motor en Hans zorgde voor de catering en wat schilderwerk.
 

Beugels van de onderkasten gemonteerd (3x)

Overzicht foto van de huidige situatie, in het zwart zien we het hulpchassis er op en de kastbeugels er onder.

Bij het uitladen van Bob zijn gereedschap liet hij tevens even zien wat hij in zijn eigen werkplaats had gemaakt.

Hoekstukje binnenzijde portier

3 hoekstukjes voor de portieren zien er ook weer prachtig uit zie de foto hierboven.

schoon schuren voor het lassen
past als gegoten

Let op, onder het hoekstukje is reeds een volgend slecht stuk verwijderd en later deze dag weer nieuw ingezet.

De as vergrendeling werd op het chassis geplaatst en is weer als nieuw. Na hem goed vast gezet te hebben moest blijken of het richten geholpen heeft. En jawel deze draait weer als nieuw.

de hoofdas boven het hulpchassis

Na het monteren van de betreffende onderdelen moest de slinger weer gemonteerd worden, nou dat was even zoeken.

in rood, de bedieningscilinder asvergrendeling

Op gegeven ogenblik waren er 3 man aan het zoeken waar was die nu gebleven ??

En wel hoor in de container, in de kist van verlichtings onderdelen.

de slinger in de bankschroef

Nu de spie nog helaas deze was nergens meer te vinden maar wordt besteld zodat we de volgende keer de slinger ook weer kunnen monteren.

de bordjes klaar voor de aanval

Tegen 12.30 uur lunch, een lekker kopje soep gemaakt door Katinka.

Inmiddels was Piet weer begonnen met het monteren van de koelwater deksels met nieuwe pakkingen.

verloop boutje / moer / ring / ding

Maar Piet zou Piet niet zijn als er niet iets bijzonders voorbij kwam deze dag. Zo kwam hij met bovenstaande bout met twee verschillende draadeinden. Nou ja, ook dit heeft weer een functie ergens aan het motorblok.

Willem met het laatste verbindingsstangetje

Nadat alle benodigde verbindingen tussen de hoofdas en de assen bij de stempels waren aangebracht werd het toch wel tijd om even te gaan proefslingeren. Deze keer nog zonder de spie in de spiebaan. De slinger werd gemonteerd aan de as boven Willem zijn hoofd (foto boven) en draaien maar, het ging geweldig. Tot slot werd nog een boodschappenlijstje gemaakt van onderdeeltjes die nog vervangen dan wel aangebracht dienen te worden. We hebben het dan over de spie, splitpennen en diverse sluitringen.

De volgende keer gaan we de rest van de kastbeugels terug plaatsen en kan ook de hydaulische hoofdcilinder weer op zijn plaats gemonteerd worden.

Om 16.00 uur werd er opgeruimd en sloten de dag af. De volgende geplande werkdag is op Zaterdag 19 februari, 10:00 uur bij de poort. Maar dat wisten de leden al.

Groetjes van het Team, en tot volgende maand.

XXXXX - 454