We hebben 297 gasten en geen leden online
Aanwezig deze dag waren de heren Ben Albers, Willem Holleman en Cor Hoogstra.
Een klein ploegje maar daardoor niet minder gezellig. Een verdeling van dingen die gedaan konden worden was niet echt nodig. Er lagen portieren, er waren de draadjes en en er was ook wel wat te schilderen.
Na de koffie ging ieder zijn weg en moesten we zo af en toe eens roepen of gaan kijken of we nog adem haalde.
Ben vertrok naar de schilderswerkplek, steevast in zijn rode overal, met de aangereikte blauwe handschoenen, ging hij lekker met de witte grondverf aan de slag.
Zo af en toe kwam Ben nog eens effe kijken hoe het bij de draadjes ging en bekeek dat op geheel eigen wijze. Maar tegen de tijd dat het opruimen was, had hij de benodigde stukjes board keurig tweemaal in de grondverf gezet. Op de volgende zaterdag kunnen deze dan worden gespoten in de juiste kleur. Ben zorgde deze dag ook voor de koffie en hield de pan met soep nauwlettend in de gaten.
Willem ging verder met de voorportieren. De benodigde onderdelen en beschikbare boutjes waren zover als mogelijk bij elkaar gezocht en de montage van de losse delen aan het portier kon vervolgd worden.
Zelf had ik de eer weer verder te werken aan de losse eindjes in de kabelboom. Langzaam maar gestaag vordert het aansluiten en uitzoeken van de draadjes van het Daf gebeuren. Hierbij denken we nog maar even niet aan het brandweer deel, zoals de tweetoon, zwaailichten en voeding voor de mobi. Een nieuwe contactdoos is inmiddels besteld voor de wal aansluiting 230 volt. Hier op kunnen later de porto's en voertuig accu's geladen worden.
Zo af en toe heb je wel eens een moment van "weet jij hoe dat zat 20 / 30 jaar terug"? Zo had ik nog steeds geen idee hoe het pto lampje op het dashbord vroeger geschakeld werd. Het moest toch ergens zitten. Overleg met Willem bracht ons niet verder dan de schijnwerper achter op het voertuig die als achteruitrij licht diende. Die schakelaar was er wel en zat keurig aan de versnellingspook met een veer. Maarrrr.. blijft dat stomme pto lampje. Grrrr. Okee eerst maar weer verder met de rest.
Zo tegen 15:00 uur gingen de mannen op huis aan. Andere afspraken maakte dat ze eerder moesten vertrekken. Na dat ik ze door de poort gelaten had ging ik nog maar een draadje doen. Helaas viel een tangetje langs het motorblok op de grond onder de wagen. F***, ikke op de buik onder de wagen gekropen want ja, dat tangetje was nodig.
Gelijk maar eens een rondje inspectie, wel vettig eigelijk die versnellingsbak en pto. Hee wat is dat voor ring, waarom zit dat daar nou?, geen idee eigenlijk. Wel vroeg ik me al tijden af waarom er op de eerste dwarsbalk onder de kasten iets van soort sensor zat. Er waren ook draadjes heen getimmert. Niemand had enig idee.
Stel nou, gezien de twee draadjes, dat het een schakelaartje is, en stel nou dat dit schakelaartje met een staaldraad aan het oog aan van de pto verbonden was geweest. AKTIE, haal af die sensor / schakelaar of wat het ook was. Onderzoek...... meten...... twee schroefjes waar een draadje aan kon, en ja hoor een palletje waar je aan kon trekken. Uiteindelijk blijkt het dus DE schakelaar die er voor zorgt dat het pto lampje op het dashbord gaat branden indien van toepassing. Okee ook hier moet dan een nieuw draadje naar toe. En.. weer een probleem / vraagstuk opgelost.
Met veel soep over ging ik om vijf uur huiswaarts. Volgende keer, 5 oktober, verder met voorportieren, achterportieren, draadjes, aluminium oppoetsen en nog veel meer. Groetjes Cor.
114568