Zaterdag 2 Augustus 2014
Na een welverdiende vakantie ging de deur weer los en waren de volgende personen weer aanwezig om het werk weer op te pakken.
Van de ladder waren, Hans Westra, Cor Hoogstra, Bob en Willem Holleman en Piet Schaap aanwezig.
van de Commer waren Henk Fraaij en Piet Kuiper er ook.
De werkverdeling ging weer van zelf, Bob had nog wat gaatjes te dichten aan de tussenkast terwijl de rest zich op het vast zetten van het ladderpakket zou storten.
De vier stroppen moesten nog worden schoongemaakt en draadeinden worden opgesneden met een passend snij blok. Hierna ook de moeren even met een tap behandeld. Hans was hier druk mee, hij had per slot van rekening ook voor een tap en snij blok gezorgd. Ook de koffie en het warmen van de soep en saucijzenbroodjes was weer in goede handen bij Hans.
De rest, Willem, Piet en Cor moesten een manier bedenken om de gaten in het onderstel van de draaikrans recht boven de sleuven te krijgen zodat de stroppen niet meer beschadigd zouden worden. Eerst maar de reeds geplaatste stroppen goed zien te krijgen. Er waren immers al twee stroppen geplaatst maar die zaten nog niet echt goed en ook deze moesten nog opgeknapt worden door Hans. De eerste schone strop ging dus op een beschikbare plek van onderaf op zijn plaats.
Met lijmklemmen en een sjorband werden de bout gaten in lijn gebracht zodat de strop makkelijk door de gaten zou gaan. Dit ging redelijk tot de strop niet verder ging en er toch aan de onderzijde nog ruimte over was. Dit kon niet de bedoeling zijn. Na uitvoerige bestudering van een losse strop bleek de ene hoek in de strop echt scherp haaks te zijn terwijl de ander juist iets ronder was.
Oké dat kan dus ook nog, een halve slag draaien was de oplossing. Opnieuw ging de strop door de sleuven richting de bevestiging gaten in het onder frame. Nu sloot de strop goed aan tegen het chassis en konden de moeren geplaats worden. Uiteindelijk kwamen zo alle vier de stroppen op zijn plek en werden de moeren goed vast gezet. Restte nog een achttal splitpennen door de moeren te schuiven. Deze moesten nog aangeschaft worden.
Vervolgens waren er nog zes bouten met moer vast te zetten. De reeds aanwezige bouten bleken toch iets te kort om lekker door de zelf borgende moer te komen. Ook deze bouten werden vervangen door langere exemplaren, de moeren er op en goed vastgedraaid. Uiteindelijk zat nu de draaikrans weer vast aan het chassis en zijn we bijna klaar voor de ladder demontage.
Foto boven, de draadeinden door de gaten samen met de correctie plaatjes en moeren, dit dus vier keer.
Foto boven, twee stroppen aan de achter zijde aan het chassis links en rechts.
Volgende werkag is op 30 augustus alweer, in september is er geen werkdag gepland.
171700